Jak nagrać dźwięk bez szumów i pogłosu. Czyli jak prawidłowo ustawić mikrofon do podcastu?

Możesz poświęcić miesiące na wybieranie i tysiące na zakup sprzętu, który posłuży do nagrania Twojego podcastu. Jednak nic to nie da, jeśli nie przeznaczysz choćby pół godziny na to, żeby dowiedzieć się, jak właściwie używać tych narzędzi.

Jednocześnie, nawet z dość niedrogimi urządzeniami, możesz uzyskać bardzo profesjonalny efekt, o ile tylko podejdziesz do sprawy świadomie.

Z tego tekstu dowiesz się, jak we właściwy sposób mówić do mikrofonu, w jakiej odległości i pod jakim kątem go ustawić oraz jak uniknąć podstawowych błędów.

🎧 Jeśli zamiast czytać, wolisz posłuchać, to ten poradnik nagrałem też jako podcast i znajdziesz go, o tu ⬇️

Jak ustawić mikrofon, żeby nagrać podcast bez szumów, pogłosu i hałasu?

1. Sprawdź, gdzie mikrofon ma przód

To wbrew pozorom nie jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Przynajmniej sądząc po liczbie przykładów (choćby na YouTube), kiedy ktoś mówi do mikrofonu z niewłaściwej strony.

W zasadzie, są dwa typy. Pierwszy to mikrofony, do których mówić trzeba z przodu, kiedy celują w stronę ust. To wszystkie, które są w obudowach przeznaczonych do trzymania w ręce lub do zastosowań broadcastowych/radiowych.

Do mikrofonów tego typu, mówimy ze strony, którą pokazuje strzałka

Drugi przypadek, to (są to w zasadzie tylko mikrofony pojemnościowe), do których mówimy z boku.

🎤 🎙️Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym różni się mikrofon pojemnościowy od dynamicznego, zajrzyj tu. 🎤 🎙️

To, gdzie znajduje się przód Twojego mikrofonu, najlepiej sprawdzić w instrukcji obsługi. Jeśli nie masz takiej możliwości, zrób krótkie nagranie, w czasie którego mówisz do mikrofonu z różnych stron. Kiedy je odsłuchasz, nie będziesz mieć wątpliwości.

Tak można sprawdzić, z której strony mówić do swojego mikrofonu

2. Jeśli Twój mikrofon ma różne charakterystyki kierunkowe (np. Blue Yeti), wybierz odpowiednią

Wiele mikrofonów (np. bardzo popularny model Blue Yeti i mikrofony na nim wzorowane) pozwalają na wybór charekterystyki kierunkowej. Czyli tego, czy mikrofon jest wrażliwy na dźwięki ze wszystkich stron (wszechkierunkowa), tylko z jednej (kardiodidalna), z dwóch przeciwległych (ósemkowa) albo nagrywanie w stereo.

W przypadku nagrywania mowy, właściwym wyborem będzie charakterystyka kardioidalna (jednokierunkowa). We wszystkich innych przypadkach w nagraniu będzie istotnie więcej pogłosu i ewentualnych hałasów z otoczenia.

3. Właściwa odległość od mikrofonu – jeśli chcesz nagrać dźwięk bez pogłosu i hałasu

Dzięki odpowiedniej odległości od mikrofonu, możesz znacznie zmniejszyć ilość pogłosu, hałasów i szumu w nagraniu? Jak to możliwe?

W każdym przypadku głośność hałasów i pogłosu (dźwięku odbitego od ścian i przedmiotów) jest podobna. Natomiast im bliżej mikrofonu jesteś, tym głośniejszy z jego punktu słyszenia jest dźwięk, który dociera do niego bezpośrednio, czyli ten, który chcesz nagrać. Dzięki poprawieniu tej proporcji, w nagraniu jest znacznie mniej pogłosu i hałasu. Jeśli nie wierzysz, posłuchaj

Tak zmienia się brzmienie, kiedy oddalasz się od mikrofonu. Zmiany głośności zostały wyrównane.

Nie możesz jednak być zbyt blisko. Wtedy pojawia się dwa problemy. Pierwszy – z “pyknięciami” i podmuchami przy głoskach “p” i “b”. Drugi to efekt zbliżeniowy, czyli nienaturalny wzrost ilości niskich tonów, który pojawia się, kiedy jesteśmy baaardzo blisko mikrofonu.

To przykład sytuacji, kiedy jesteś zbyt blisko mikrofonu.

W takim razie, z jakiej odległości od mikrofonu mówić? Najlepiej z ok. 10-15 cm.

3. Jak poradzić sobie z podmuchami przy “p” i “b”?

Nawet jeśli ogólne brzmienie jest dobre, podmuchy przy wymawianiu głosek wybuchowych mogą spowodować, że słuchać się go będzie bardzo niekomfortowo. Jak sobie z tym poradzić?

Po pierwsze, nie ustawiaj mikrofonu centralnie na wprost ust, ale lekko pod kątem. Podmuchy powietrza są dość wąskie i dzięki temu, ominą mikrofon.

Po drugie, koniecznie użyj gąbki lub pop filtru. O ile pop-filtr może nie być zbyt wygodny w użyciu i trochę psuć kadr, jeśli nagrywasz wideo, to nawet zwykła gąbka na mikrofon, która kupisz za 5-10 zł, zrobi kolosalną różnicę.

Pop-filtr przed mikrofonem Rode M2
Ile może zdziałać zwykła gąbka na mikrofonie?

🎤 🎙️ Rzuć okiem na mój poradnik o tym, jak wybrać właściwy mikrofon do nagrania swojego podcastu

5. Staraj się utrzymywać równą odległość od mikrofonu w czasie nagrania

Nie chodzi tu o to, żeby nagrywać z linijką w ręce, a o to, żeby nie być raz 2 centymetry, a raz pół metra od mikrofonu. To spowodowałoby nie tylko różnice w głośności (które akurat w miarę łatwo zniwelować), ale zmiany brzmienia, które będą odciągać uwagę Twoich słuchaczy od tego, co mówisz.

Unikaj podczas nagrania krzeseł na kółkach. Jeśli zazwyczaj na takim siedzisz, zamień je na czas nagrania. A jeśli sprzęt, z którego korzystasz na to pozwala, użyj słuchawek, aby słyszeć na bieżąco to, co rejestruje mikrofon. Wtedy od razu zauważysz, kiedy się od niego oddalisz.

6. Unikaj trzymania mikrofonu w rękach

Oczywiście czasem nie ma innej możliwości. Ale pamiętaj, że jeśli Twój mikrofon jest wrażliwy na dźwięki, które tworzą się przy przekładaniu go w ręce, to może mocno popsuć nagranie.

Jeśli tylko masz możliwość, nawet w warunkach wyjazdowych, weź ze sobą np. niedrogi statyw stołowy. Nawet za 30 zł można kupić zupełnie wystarczający.

Natomiast jeśli wiesz, że będziesz nagrywać trzymając mikrofon w ręce, wybierz taki model, który dobrze radzi sobie w takich sytuacjach. Będą to raczej droższe modele przeznaczone do używania w trakcie koncertów, np. Rode M2.

7. Zadbaj o odpowiednią głośność nagrania

Chodzi tu o odpowiednie ustawienie wzmocnienia (gain), które w zależności od sprzętu, którego używasz, reguluje się w ustawieniach Windows/Mac OS lub po prostu kręcąc fizyczną gałką.

Optymalna sytuacja jest wtedy, kiedy nagrywając, w najgłośniejszych momentach, wykres dochodzi do ok. -12 dB, czyli do ok. połowy skali.

W pierwszej części nagranie jest zbyt ciche, w drugiej zbyt głośne, w trzeciej – odpowiednie

Jeśli już poziom jest nieprawidłowy, to jesteś w znacznie lepszej sytuacji, jeśli nagrywasz zbyt cicho, niż zbyt głośno. Kiedy dźwięk dochodzi do maksimum skali, pojawia się przesterowanie i dźwięk robi się bardzo charczący. Ciężko naprawić to w postprodukcji.

Jeśli nagrasz zbyt cicho, po zgłośnieniu mogą pojawić się niewielkie szumy. Ale znacznie łatwiej odszumić nagranie, niż pozbyć się przesterowań.


Jeśli masz jakieś wątpliwości, napisz do mnie na tomek@tostanki.pl albo/i umów się na bezpłatną konsultację., Chętnie podpowiem Ci, jak poprawić jakość dźwięku albo jaki sprzęt wybrać do Twojego podcastu.

Skomentuj