Jak wybrać mikrofon do nagrywania podcastu?

Spis treści/na skróty

    Jeśli właśnie chcesz wybrać sprzęt do nagrywania podcastu, to z jednej strony jesteś w super sytuacji, bo na rynku jest tego mnóstwo. Z drugiej strony, jesteś w bardzo ciężkiej sytuacji. Z tego samego powodu.

    Chcę pomóc Ci się odnaleźć i ułatwić wybór mikrofonu, który spełni Twoje oczekiwania. Zaczniemy od określenia Twoich potrzeb, a potem podpowiem Ci, jak tę wiedzę wykorzystać do wybrania właściwego rozwiązania.

    Jeśli zastanawiasz się, jaki sprzęt wybrać do nagrywania swojego podcastu albo masz kłopoty z właściwym nagraniem, umów się ze mną na bezpłatną konsultację. Pomogę Ci się odnaleźć w tym gąszczu tak, żeby dobrać odpowiedni zestaw do Twoich potrzeb.

    Poznaj swoje potrzeby

    Mikrofonów i konfiguracji są tysiące, z czego większość jest sprzętem wysokiej jakości. Ale to, co dla jednej osoby sprawdzi się świetnie, drugą może przyprawić o niezadowolenie i frustrację. W takim razie do rzeczy.

    1. Ile osób będziesz nagrywać?

    To bardzo istotne nie tyle jeśli chodzi o sam wybór mikrofonu, ale o to, jaki typ podłączenia go do komputera wybierzesz. W przypadku nagrywania solo bądź z gośćmi zdalnie, dobrym wyborem będzie mikrofon USB (tu więcej o typach mikrofonów USB/XLR), w innym przypadku, lepiej wybrać mikrofony, które podłącza się do komputera z pomocą dodatkowego urządzenia, czyli interfejsu audio.

    2. Czy w pomieszczeniu jest duży pogłos?

    W zależności od tego, możesz zdecydować się na mikrofony o różnej kierunkowości i konstrukcji. Jeśli pogłos jest spory, potrzebujesz konstrukcji zaprojektowanej do mówienia z bliska i mocno kierunkowej. W innym przypadku, wybór będzie większy.

    3. Czy sprzęt ma służyć też do nagrywania w terenie lub u kogoś?

    Być może Twój głos brzmi świetnie na mikrofonie, który waży kilogram. Ale taki sprzęt nijak nie nadaje się do trzymania w ręce, a jeśli planujesz używać go na wyjazdach czy u gościa – zadowolenie z wyboru to nie będzie to, co odczujesz po zakupie.

    4. Czy sprzęt musi być super prosty w obsłudze czy poradzisz sobie z trochę bardziej skomplikowanym?

    Jeśli zestaw brzmi świetnie, ale będziesz mieć problem z prawidłowym ustawieniem mikrofonu i innych urządzeń, to nie będzie dobry wybór.

    5. Czy będziesz też nagrywać wideo i czy wygląd mikrofonu jest istotny?

    Często mikrofony o wyglądzie broadcastowym (stworzone do radia i podcastów), wyglądają dużo lepiej, niż te sceniczne lub typowo studyjne. Czasem warto iść na brzmieniowy kompromis albo wydać nieco więcej, jeśli wygląd kadru, w którym się znajdziesz, jest istotny.

    6. Określ budżet

    Dla jednej osoby jesteś w stanie skompletować zestaw nawet za ok. 350 zł. Ale jeśli wydasz więcej pieniędzy, to urządzenia, które kupisz, mogą być wygodniejsze w użyciu lub zapewnić lepsze brzmienie. Pamiętaj jednak, że nie warto też kupować drogich rzeczy tylko dlatego, że są drogie, a powyżej pewnego progu, każda dodatkowa kwota coraz mniej przekłada się na wyższą jakość i lepsze brzmienie.

    Rodzaje mikrofonów

    To dwa niezależne od siebie podziały, które są dość istotne przy wyborze.

    Grafika - podział mikrofonów. USB-XLR oraz dynamiczne-pojemnościowe

    Mikrofon XLR czy USB, a może USB/XLR?

    Cały tekst: Mikrofon XLR, USB, a może jack? Jak podłączyć mikrofon do komputera?

    Aby podłączyć mikrofon do komputera, po drodze musi znaleźć się jeszcze jedno urządzenie, które analogowy sygnał przekształci w cyfrowy. To interfejs audio. Możesz albo wybrać wersję tradycyjną, kiedy jest on osobną skrzyneczką, albo kupić mikrofon USB, gdzie interfejs producent upakował w obudowie mikrofonu.

    Mikrofon XLR

    To mikrofon z analogowym wyjściem, który żeby dogadać się z komputerem potrzebuje interfejsu audio. Taki zestaw zajmie więcej miejsca, niż mikrofon USB, ale jest bardziej elastyczny w konfiguracji i sprawdzi się lepiej, jeśli planujesz nagrywać kilka osób w jednym pomieszczeniu.

    Przykładowe mikrofony XLR (tańsza i średnia półka), które polecam do tworzenia podcastów

    • Behringer XM8500
    • Rode M3
    • Rode M2
    • Rode Podmic
    • Shure MV7x

    Mikrofon USB

    Dla jednej osoby to z reguły wygodniejsze rozwiązanie. Mikrofon podłączasz do komputera jednym kablem. Dodatkowo, niektóre produkty większych firm (Rode, Shure) mają dołączone oprogramowanie, które pomaga ustawić właściwą czułość i automatycznie zajmuje się wstępną korekcję dźwięku, co w wielu przypadkach będzie bardzo pomocne.

    A dlaczego mikrofon USB bywa kłopotliwy, gdy chcemy nagrać więcej osób? Ustawienie jednoczesnego nagrywania dźwięku z kilku mikrofonów USB na osobnych ścieżkach, jest kłopotliwe (trudniejsze na Windows, łatwiejsze na Mac OS). W dodatku, jeśli chcesz, aby wszyscy prowadzący/goście słyszeli w słuchawkach swój głos (własny i swoje nawzajem), to jest to niemożliwe do zrobienia w przypadku mikrofonów USB.

    Z tych powodów, jeśli planujesz nagrania w kilka osób, prawdopodobnie łatwiej będzie Ci używać mikrofonów XLR oraz interfejsu audio.

    Mikrofon USB podpłączony do komputera
    Mikrofon USB podłączony do komputera

    Przykładowe mikrofony USB (tańsza i średnia półka), które polecam do tworzenia podcastów

    • Samson Q2u
    • Audio-Technica ATR2100x-USB
    • Rode NT-USB mini
    • Shure MV7

    Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

    Cały tekst: Mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy do podcastu?

    Mikrofony pojemnościowe różnią się od dynamicznych zasadą działania, brzmieniem i poziomem wyjściowego sygnału. Nie chcę komplikować, ale jeszcze trooooszkę muszę, dla Twojego dobra ;). Wśród pojemnościowych są małomembranowe i wielkomembranowe (to po prostu wielkość samego mikrofonu, która nie musi mieć nic wspólnego z wielkością obudowy).

    Mikrofon pojemnościowy z dużą membraną

    Mikrofon pojemnościowy wielkomembranowy Rode NT1-a

    To z reguły mikrofony typowo studyjne, zaprojektowane tak, by mówić do nich z boku. Przez kształt obudowy, instynktownie mówimy do nich z nieco większej odległości, bo tak jest po prostu wygodniej. Skutkiem jest niestety większa ilość pogłosu i dźwięków otoczenia w nagraniu. W dodatku mikrofony pojemnościowe o dużych membranach są nieco mniej kierunkowe od małomembranowych.

    Mają z reguły dość ostre, wyraźne brzmienie, co nie zawsze jest zaletą w przypadku nagrań mówionych, bo w przypadku mniej pilnującego się mówcy, mlaśnięcia i sapania mogą być bardziej drażniące.

    Dzięki dużej skuteczności, dostarczają silny sygnał wyjściowy, którego nie trzeba bardzo przed przetworzeniem wzmacniać, dzięki czemu w nagraniu raczej nie pojawią się szumy. To przeciwnie, niż w przypadku mikrofonów dynamicznych, gdzie duże wymagane wzmocnienie często dodaje do nagrania nieco szumu (to, jak dużo, zależy od jakości interfejsu audio).

    Próbka brzmienia mikrofonu pojemnościowego Rode NT1-a

    Przykładowe modele (tę kategorię mikrofonów niekoniecznie polecam do podcastów, więc przykłady są ilustracyjnie)

    • Rode NT1-a
    • Rode Broadcaster
    • Audio Technica AT2020
    • Lewitt LCT240

    Mikrofon pojemnościowy z małą membraną (małomembranowy)

    Mikrofon pojemnościowy małomembranowy Audio-Technica MB4k
    Mikrofon pojemnościowy z małą membraną
    Mikrofon pojemnościowy małomembranowy Audio-Technica MB4k bez siatki na wierzchu
    To małe na środku, to sam mikrofon

    Często wyglądają niepozornie, ale mają mnóstwo zalet. Są dostępne w różnego typu obudowach. Z reguły dość naturalnie odwzorowują dźwięk. Mają dobre właściwości kierunkowe i czułość (skuteczność w zamienianiu dźwięku na sygnał elektryczny). Dzięki temu ryzyko pojawiania się szumu w nagraniu jest mniejsze, niż w przypadku mikrofonów dynamicznych.

    Próbka brzmienia małomembranowego mikrofonu pojemnościowego Audio-Technica MB4k

    Przykładowe modele (poglądowo)

    • Behringer SB 78A
    • Rode M2
    • Rode M3
    • AKG C1000S
    • Earthworks Ethos

    Dla mnie subiektywnie to najlepszy wybór na początek podcastowania, choć niestety mało jest tego typu modeli mikrofonów na USB.

    Mikrofon dynamiczny

    Mikrofon Shure SM58
    fot. Randy Lu / Unsplash

    Najpopularniejsze radiowe i podcastowe modele mikrofonów to właśnie mikrofony dynamiczne. Ich brzmienie jest mniej ostre, przez co przy dłuższym słuchaniu, słuch nieco mniej się męczy. Dzięki tej właściwości, niedoskonałości jak mlaśnięcia i sapania mniej kłują w uszy. Podobnie jak małomembranowe mikrofony pojemnościowe, mają dobrą kierunkowość i dla niskich i dla wysokich częstotliwości.

    Zazwyczaj są w obudowach, które powodują, że mówimy blisko nich (z przodu), dzięki czemu łatwo jest zachować w nagraniu odpowiednio małą ilość pogłosu i szumów otoczenia.

    Próbka brzmienia mikrofonu dynamicznego Behringer XM8500

    Przykładowe modele (poglądowo)

    • Behringer XM8500
    • Shure SM58
    • Rode Podmic
    • Shure SM7B

    Jeśli zastanawiasz się, jaki sprzęt wybrać do nagrywania swojego podcastu albo masz kłopoty z właściwym nagraniem, umów się ze mną na bezpłatną konsultację. Pomogę Ci się odnaleźć w tym gąszczu tak, żeby dobrać odpowiedni zestaw do Twoich potrzeb.

    Rodzaje mikrofonów – obudowy

    W wielu przypadkach istotniejsze od zasady działania mikrofonu, ważniejsza jest obudowa, w której został umieszczony. Ona odpowiada za izolację od drgań oraz zabezpieczenie przed podmuchami przy głoskach „P” i „b”.

    Mikrofon broadcastowo-podcastowy

    Mikrofon broadcastowy Shure SM7B
    fot. Voxogos / Unsplash

    Może być to mikrofon dynamiczny lub pojemnościowy. Stworzony do zastosowań radiowych. Ma wbudowany skuteczny pop-filtr, dzięki czemu dobrze radzi sobie z podmuchami głosek “p” i “b’. Jego kształt powoduje, że z reguły instynktownie mówimy z odpowiedniej odległości. W wyższej klasy modelach, kapsuła mikrofonu jest też umieszczona tak, by nie rejestrować zbyt mocno wibracji i dźwięków uderzenia w obudowę.

    Mikrofony broadcastowe dobrze prezentują się też na nagraniach wideo. Są natomiast ciężkie do użycia w terenie, ponieważ nie zaprojektowano ich do trzymania w ręce.

    Mikrofon wokalny-sceniczny

    Mikrofon sceniczny-wokalowy Rode M2

    Ich kształt pozwala na wygodne trzymanie w ręce. Wewnątrz metalowej siatki jest gąbka, która zabezpiecza przed podmuchami, choć z reguły nie tak dobrze, jak w przypadku mikrofonów broadcastowych. Te wyższej klasy mikrofony sceniczne chronią też kapsułę mikrofonu przed wibracjami i dźwiękami uderzeń w obudowę.

    Tego typu konstrukcje dobrze sprawdzają się w podcastach i będą świetnym wyjściem, jeśli planujesz nagrywać poza domem lub studiem. Gorzej od mikrofonów broadcastowych wypadają za to wizualnie.

    Mikrofon studyjny – wielkomembranowy

    Mają przód z boku i zdarza się, że użytkownicy o tym nie wiedzą ;). Obudowa słabo chroni przed podmuchami przy głoskach wybuchowych “p” i “b”, a sama kapsuła mikrofonowa (czyli właściwy mikrofon, który jest znacznie mniejszy niż obudowa) nie jest chroniona przed przenoszeniem wibracji czy uderzeń w obudowę. Sprawdza się w kontrolowanych warunkach, w pomieszczeniach, gdzie jest mniejszy pogłos i hałas.

    Mikrofon instrumentalny – pojemnościowe małomembranowe i dynamiczne

    Mikrofon instrumentalny Lewitt
    Małomembranowy mikrofon pojemnościowy instrumentalny
    Mikrofon isntrumentalny Shure SM57
    Shure SM57 – klasyczny mikrofon dynamiczny w obudowie zaprojektowanej do rejestracji dźwięków instrumentów

    Przód ma z przodu 😉 Ponieważ jest projektowany do pracy z dźwiękami instrumentów, jest słabo zabezpieczony przed podmuchami głosek “p” i “b” i jest różnie, jeśli chodzi o rejestrowanie wibracji/uderzeń w obudowę. Jeśli chcesz takiego mikrofonu używać do podcastingu, będziesz potrzebować gąbki lub pop-filtru.

    Mikrofon krawatowy

    Mikrofonów krawatowych do podcastowania zdecydowanie nie polecam, ponieważ są one zaprojektowane tak (ogromna większość modeli), by nagrywać dźwięk ze wszystkich kierunków równomiernie. Z tego powodu w nagraniu jest sporo hałasu i pogłosu pomieszczenia.

    Kierunkowość mikrofonu

    W opisie mikrofonu zawsze powinien pojawić się parametr “kierunkowość” lub “charakterystyka kierunkowa”. A tam takie groźnie brzmiące słowa, jak kardioida, superkardioida albo hiperkariodida. Ale to brzmi dużo bardziej skomplikowanie, niż skomplikowanym jest w rzeczywistości. Rzucam więc obrazki.

    Mikrofon dookólny

    Jest wrażliwy w równym stopniu na dźwięku ze wszystkich kierunków. W stosunku do naszego głosu, zarejestruje najwięcej pogłosu pomieszczenia i hałasów otoczenia. To trochę jak szerokokątny obiektyw, który łapie wszystko, co dookoła. Do podcastu zdecydowanie najmniej polecany. Taką charakterystykę mają np. wbudowane mikrofony smartfonów.

    Wykres charakterystyki dookólnej mikrofonu
    Galak76, CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

    Mikrofon kardioidalny

    Nazwa wzięła się z podobieństwa wykresu do kształtu serca. Jest czuły na dźwięki z przodu dużo bardziej, niż na te dobiegające z innych kierunków. Większość mikrofonów do zastosowań wokalnych, podcastowych czy radiowych ma właśnie taką kierunkowość. Dzięki temu w nagraniu jest znacznie mniej pogłosu i hałasu.

    Wykres charakterystyki kardioidalnej mikrofonu
    Galak76, CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

    Mikrofon superkardioidalny

    Z przodu ma węższy zakres czułości, niż kardioidalny. Jest za to bardziej od niego wrażliwy na dźwięki dobiegające z tyłu.

    Wykres charakterystyki superkardioidalnej mikrofonu
    Galak76, CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

    Mikrofon hiperkarioidalny

    Jest jeszcze bardziej ekstremalnym przypadkiem mikrofonu superkardioidalnego.

    Galak76, CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

    Jaką kierunkowośc mikrofonu wybrać?

    Jeśli w pomieszczeniu mierzysz się z pogłosem i zależy Ci na bardziej selektywnym kierunkowo mikrofonie, wybierz super- lub hiperkarioidę (bazuję tutaj na informacjach z Microphone Handbook: Eargle, John). Ale mogą być od tej zasady wyjątki, jeśli np. większość pogłosu odbija się z twardej ściany naprzeciwko Ciebie (wtedy będzie przeszkadzała czułość z tyłu). Im jednak węższa charakterystyka, tym bardziej musisz uważać, żeby nie przemieszczać się w czasie nagrania.

    Jednak różnica pomiędzy super, hiper, a zwykłą kardioidą nie będzie gigantyczna. Najważniejsze, to nie kupić mikrofonu dookólnego.

    Jeśli zastanawiasz się, jaki sprzęt wybrać do nagrywania swojego podcastu albo masz kłopoty z właściwym nagraniem, umów się ze mną na bezpłatną konsultację. Pomogę Ci się odnaleźć w tym gąszczu tak, żeby dobrać odpowiedni zestaw do Twoich potrzeb.

    Interfejs audio USB, czyli jak podłączyć mikrofon do komputera?

    Jeśli korzystasz z mikrofonu USB, po prostu podłączasz go do komputera kablem. Ale jeśli decydujesz się na mikrofon podłączany analogowo (XLR), musisz wybrać jeszcze jedno urządzenie, czyli interfejs audio. Może to być też przenośny rejestrator dźwięku, czyli takie wszystko w jednym, które pozwoli Ci nagrywać bez komputera.

    Ilustracja: mikrofon, interfejs audio oraz laptop

    Jak w takim razie wybrać interfejs lub rejestrator, do którego podłączysz mikrofon?

    Jeśli potrzebujesz mobilnego sprzętu, wybierz rejestrator. Dobrej jakości urządzenia produkuje firma Zoom (np. H4n PRO) lub Tascam. Dzięki temu nagrania będziesz robić też bez komputera czy laptopa. Rejestrator (nie wszystkie modele, więc sprawdź to koniecznie przed zakupem) możesz jednak podłączyć kablem USB i korzystać z niego jak z interfejsu, czyli nagrywać dźwięk na komputerze.

    Jeśli będziesz nagrywać stacjonarnie, lepszym wyjściem będzie interfejs. Z reguły będzie tańszy, wygodniejszy w użyciu i łatwiejszy do ustawienia na biurku.

    Przed zakupem interfejsu lub rejestratora, musisz określić, z ilu mikrofonów dźwięk chcesz nagrywać. Najpopularniejsze modele to te z jednym lub dwoma wejściami (np. Behringer UMC 202HD, Focusrite Scarlett, Audient EVO 4).

    Kombajny podcastowe

    Rode Rodecaster PRO
    Rodecaster Pro

    Nie, nie chodzi o maszyny, które jeżdżą po polu w podcastowe żniwa, zbierając pliki mp3, a o połączenie interfejsu, miksera i rejestratora, zaprojektowane specjalnie dla osób nagrywających podcasty. Najbardziej reprezentatywnym przykładem jest Rode Rodecaster PRO. A co on robi? Wszystko. Czyli ma między innymi:

    • 4 wejścia na mikrofony XLR
    • 4 wyjścia słuchawkowe
    • możliwość połączenia telefonu przez bleutooth bądź jack do nagrywania rozmów
    • funkcję nagrywania na kartę pamięci (bez komputera)
    • przedefiniowane ustawienia dla różnych mikrofonów i korekcje brzmienia
    • programowalne przyciski z efektami dźwiękowymi
    • możliwość nagrywania dźwięku z komputera

    Ma też wysoką cenę w porównaniu ze zwykłym interfejsem, ale za to jest super prosty w obsłudze i pozwala nagrywać do 4 osób jednocześnie!

    Podsumowanie

    Mam nadzieję, że wybór stał się dla Ciebie prostszy, a nie bardziej skomplikowany. Jeśli masz pytania, umów się ze mną na bezpłatną konsultację podcastową albo po prostu napisz maila na tomek@tostanki.pl. Sekcja komentarzy też zaprasza 😉

    Skomentuj